05.06.2024 ΚΕ.ΔΙ.ΜΑ. Πανεπιστημίου Κρήτης – Έρευνα Δράση, ακαδημαϊκός γραμματισμός και επαγγελματική ανάπτυξη: Οι φοιτητές/τριες ως συνερευνητές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας & Μάθησης του Πανεπιστημίου Κρήτης διοργανώνει την 8η διαδικτυακή συνάντηση TοtT ακαδημαϊκού έτους 2023-2024 που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 05.06.2024 και ώρα 16:00 έως 17:30 με τίτλο: “Έρευνα Δράση, ακαδημαϊκός γραμματισμός και επαγγελματική ανάπτυξη: Οι φοιτητές/τριες ως συνερευνητές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση“.

Εισηγητής:
Κωνσταντίνος Σιπητάνος

Περίληψη:
Στην ενίσχυση της φωνής των μαθητών, του ενεργού πολίτη και του αισθήματος της ιδιοκτησίας σπουδαίο ρόλο παίζουν τόσο η έρευνα δράση (Gergen, 2003; Gleerup et al., 2020; Pålshaugen, 2014), όσο και οι γραμματισμοί (Ashley, 2019; Marshall, 2019; Morais, 2018), πόσο μάλιστα ο συνδυασμός τους (Κατσαρού, 2020). Αφού δοθεί το θεωρητικό υπόβαθρο πάνω στις οντολογικές και επιστημολογικές διασταυρώσεις ανάμεσα στην έρευνα δράση και τους γραμματισμούς, θα
παρουσιαστούν δύο ενδεικτικές πρακτικές στη ανώτατη εκπαίδευση και συγκεκριμένα στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από δύο διαφορετικά Πανεπιστήμια της Ελλάδος. Αυτές οι πρακτικές αναλύονται με βάση τα σημεία σύνδεση ανάμεσα στην έρευνα δράση και τους γραμματισμούς και αυτή η ανάλυση καταδεικνύει κατά πόσο αυτές οι
πρακτικές συντονίζονται ή απομακρύνονται από τα κοινά σημεία ανάμεσα στην έρευνα δράση και τους γραμματισμούς. Οι παρούσες πρακτικές έδειξαν πως η αξιοποίηση της εμπειρίας, του κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου, αλλά και η χρήση υβρικών κειμένων βοήθησαν τους φοιτητές/τις φοιτήτριες να έχουν ευκολότερη πρόσωση στην ακαδημαϊκή γνώση. Η δυνατότητα χρήσης της εμπερίας είναι ανάγκη να διερευνηθεί σαφώς ανά γνωστικό αντικείμενο, αλλά δεν μπορεί να παραβλεφθεί πως η διαλογικότητα, ο αναστοχασμός και η αμφισβήτηση των ορίων εξουσίας χρειάζεται να αξιοποιηθούν πιο συστηματικά και να συνδυαστούν με την ακαδημαϊκή ανάπτυξη των φοιτητών και των φοιτητριών.

Λίγα λόγια για τον εισηγητή:
Ο Κωνσταντίνος Σιπιτάνος είναι δάσκαλος-ερευνητής και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Γλωσσολογία (2016) και διδακτορικού διπλώματος (2020) στη Διδασκαλία Γλωσσών και στις Μεθοδολογίες Συμμετοχικής Έρευνας. Έχει εργαστεί ως ερευνητής και ως επικουρικό διδακτικό προσωπικό στα Τμήματα Φιλοσοφίας και Κοινωνικών Επιστημών του ΑΠΘ, στο τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σύγχρονης Γλωσσολογίας Τάσεις για Εκπαιδευτές στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Έχει δημοσιεύσει άρθρα στα EAR Journal, Social Semiotics, Punctum International Journal of Semiotics, IJEL Studies, Turkish Online Journal of Distance Education και EURO-JCS. Κεφάλαιο στο Cambridge Scholar Publishing, Routledge και Analectica. Έχει επίσης συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα που χρηματοδοτήθηκαν: α. από την ΕΕ στο πλαίσιο των δράσεων Erasmus+ όπως, Coalition, S.HI.E.L.D. κατά της παραπληροφόρησης, CICADA και BackpackID και β. από κρατικούς οργανισμούς όπως η Διάδοση της Δημοκρατίας στα Σχολεία, οι συζητήσεις των Διευθυντών σε σχολικά περιβάλλοντα και ο καθορισμός και η ανάπτυξη της παιδείας στην Τεχνητή Νοημοσύνη: ένα MOOC για όλους. Το κύριο ερευνητικό του ενδιαφέρον είναι: η συμμετοχική έρευνα δράσης, η φωνή των μαθητών, η κριτική ανάλυση λόγου, οι γραμματισμοί και η κοινωνική σημειωτική. Ως μέλος του CARN καιτου ARNA συμμετέχει ενεργά στην ανάπτυξη μιας διεθνούς ομάδας που προωθεί τη φωνή των νέων.

Πρόσκληση ομιλίας: εδώ
Για να εγγραφείτε στην συνάντηση (προαιρετικό): https://forms.office.com/e/wSDsj99tXe
Για να παρακολουθήσετε την συνάντηση (zoom link): https://uoc-gr.zoom.us/j/86203202360
Μπορείτε επίσης να παρακολουθείτε τις ανακοινώσεις του ΤοtΤ στην ιστοσελίδα: https://tott.uoc.gr